Gawvi, de Dominicaans-Salvadoraanse artiest en producer, geboren in de Bronx en opgegroeid in Zuid-Florida, heeft aardig wat voorvoegsels nodig als introductie.
Zijn geloof en cultuur vloeien door zijn muziek en klinken zelfs door in zijn artiestennaam – een Latijnse draai aan zijn voornaam, Gabriel Alberto Azucena.
“‘Gabe’ is in het Spaans is eigenlijk ‘Gabi’, dus mijn familie noemt me zo sinds mijn geboorte,” vertelt hij via de telefoon. “Ik had zoiets van, you know what, laten we daar maar mee doorgaan. Ik spel de naam net iets anders, maar eigenlijk is het mijn echte naam.”
Heathen
Het zijn subtiele keuzes die inzicht geven in Gawvi’s nieuwste project, Heathen. Bijvoorbeeld de keuze van de album cover of de uitdagende albumtitel, die is afgestemd op vooroordelen van sommige christenen. Heathen, het derde studioalbum, dat eerder deze maand werd uitgebracht, stelt de verwachtingen waarmee christelijke artiesten kampen op de proef.
“Als mensen worden we op veel verschillende manieren in een hokje gestopt. We streven er altijd naar om onze identiteit te begrijpen: Wie zijn we? Wat is onze reis? Wat is ons lot? Heathen belichaamt dat allemaal”, legt Gawvi uit.
Onorthodox
Gawvi dankt zijn moeder voor zijn liefde, zowel voor de bass-heavy producties uit Zuid-Florida als christelijke hip hop. Ze moedigde hem al op jonge leeftijd aan om hokjes af te wijzen en muziek na te streven – een onorthodoxe opvoeding van latino-ouders, geeft hij toe.
Op 15-jarige leeftijd kreeg Gawvi zijn voet tussen de deur van de industrie. Hij begon te produceren voor lokale acts zoals het hiphoptrio Rhema Soul. Een paar jaar later liep hij stage in de opnamestudio van Pharrell in Miami, waar hij de wereldberoemde producer zijn NERD-sound zag maken en de genre-buigende producties voor Shakira en Fat Joe.
Maar Gawvi’s huidige succes kwam pas van de grond, toen hij ging samenwerken met rapper Lecrae. Als in-house producer van het label stond hij aan het roer van meerdere RIAA-gecertificeerde Gold-projecten – Lecrae’s Anomaly en “You Can’t Stop Me” van Andy Mineo. Zijn productiewerk heeft hem daarnaast zes Dove Awards opgeleverd.
Grijze muziek
Na jarenlang de politiek van christelijke muziek van achter de schermen te hebben geobserveerd, wil Gawvi een aantal dingen kwijt. “Christelijke muziek is voor een lange periode erg grijs geweest. Er is een [genre] genaamd CCM – hedendaagse christelijke muziek – dat lang door blanke mensen werd gedomineerd. Maar gospelmuziek werd vooral door zwarte mensen gemaakt”, vervolgt hij. “Je begint vragen te stellen en wordt geconfronteerd met het klimaat van de Verenigde Staten. Voor mezelf wist ik dat ik een stem zou zijn voor Latijns-Amerikaanse mensen.”
Een soortgelijk betoog komt naar voren in ‘Criminal’, een versie met de zang van Daramola. Verankerd door een reggaeton-beat, geeft Gawvi het lied over liefde en afwijzing een boost door heen en weer te springen tussen Spaanse en Engelse teksten, om zijn frustratie te betreuren. Het snelle “Girl” herinterpreteert DJ Chipman’s “Beam Ahh” met een vleugje pop. De spreektaal in Florida is volop aanwezig in nummers als “Jit”, terwijl uptempo trapsynths “Climate Change” — de single van het album (met Aklesso en Wordsplayed) — en “Feed Dah Gang” (met Wxlf) sieren.
Verbinding in de muziek
“Cultuur heeft me onwijs beïnvloed toen ik hier opgroeide”, zegt Gawvi. “Als je de cultuur van Zuid-Florida ziet, en de manier waarop we dansen, zoals de jook en de bop, is er iets dat al deze culturen met elkaar verbindt, en dat vinden we in de muziek. Dat heb ik altijd graag gecommuniceerd.”
“Ik wil nooit de indruk wekken dat ik de pionier of Malcolm X ben die dit het eerst heeft gedaan”, zegt Gawvi. “Ik denk dat er hier gewoon een enorme beweging is van geweldige artiesten die lawaai maken, en ik hoop dat Heathen veel mensen inspireert mensen.”
Reageer