De wereldbekende Just Do It-campagne van Nike wordt dit jaar 30 jaar. Al drie decennia lang probeert en slaagt het Amerikaanse sportmerk erin om grenzen te verleggen en maatschappelijke kwesties aan te kaarten via hun campagnes. Ook dit keer slaat Nike de nagel op de kop met hun gloednieuwe campagne. Zij zijn de samenwerking aangegaan met American Football-speler Colin Kaepernick die het gezicht is van de nieuwe Just Do It-campagne. De activistische quarterback die weigerde op te staan tijdens het volkslied voorafgaand aan een wedstrijd in 2016, werd wereldbekend door deze actie. Deze moedige beslissing trok de aandacht van Nike.
Heldendaad
De dertigjarige Colin Kaepernick maakte het nieuws bekend in een tweet met de woorden ‘Believe in something. Even if it means sacrificing everything’. Met de zwart wit foto en een quote die verwijst naar zijn protest tegen racisme en buitensporig politiegeweld tegen zwarte Amerikanen, schudt hij het hele internet op. Hij was de eerste Football-speler ooit die knielde tijdens de officiële ceremonie. Daarbij kreeg de man wereldfaam maar verloor daarbij zijn plek op het veld waarbij contractaanbiedingen van teams uit de National Football League (NFL) uitbleven. Kaepernick ontving in april dit jaar wél al een mensenrechtenprijs van Amnesty International. Na de actie van Colin stapten tientallen spelers van verschillende Amerikaanse teams in zijn voetsporen door te knielen tijdens het volkslied.
Goede timing
Directeur van Nike, Gino Fisanotti aan sportzender ESPN: ‘We geloven dat Colin een van de meest inspirerende sporters van zijn generatie is, die zijn positie heeft gebruikt om de wereld vooruit te helpen’, aldus in een officieel statement. The New York Times schrijft dat de samenwerking tussen Nike en Kaepernick zal bestaan uit onder meer schoenen en T-shirts met Kaepernicks naam. En een betere timing kon niet; het NFL-seizoen start aankomende donderdag.
Massale steun
Met zo’n 200.000 retweets op de post van Kaepernick op dit moment, kan hij op heel wat steun rekenen. Onder andere tennisster Serena Williams, ook al jarenlang gezicht van de Just Do It-campagne van Nike, is trots op de samenwerking die ze heeft met het vooruitstrevende merk. Dat maakt ze duidelijk op Twitter en op Instagram in een Instagram Story. Ook basketballer LeBron James steunde Nike en Kaepernick. “Ik zal altijd achter Nike blijven staan: vandaag, morgen, altijd”.
Bekijk hieronder de omstreden Nike-ad.
https://www.youtube.com/watch?v=Fq2CvmgoO7I

Reageer