‘De cijfers van Nederlandse hiphop zijn extreem, echt extreem’

Nederlandse hiphop is niet meer ‘net doorgebroken’, het is niet meer ‘in opkomst’. Nederlandse hiphop is gearriveerd. En dat blijkt wel uit exclusieve streamingcijfers over 2018 die we van Spotify kregen. Want als het om streaming gaat, zijn Nederlandse hiphoppers heer en meester.

Voor onze documentaire over hiphop in 2018 volgden we Jacin Trill. 20 jaar pas, met dit jaar 70 miljoen streams op Spotify. Hij is een goed voorbeeld om te laten zien hoe immens populair Nederlandse hiphop is, en hoe snel het kan gaan.

Jacin haalde dit jaar 70 miljoen streams. Klinkt als veel? Is het ook, in Nederland was hij daarmee populairder dan internationale grootheden als Beyoncé, Coldplay en The Weeknd. Maar dat geldt niet alleen voor hem.

In het plaatje hieronder zie je de meest gestreamde artiesten op Spotify in Nederland. Alle dikgedrukte namen zijn Nederlandse hiphoppers:

“De cijfers van Nederlandstalige hiphop zijn extreem, echt extreem”, zegt Wilbert Mutsaers, hoofd Spotify Benelux. “Er komt elke week veel uit. Een half miljoen streams van een nieuw liedje vinden we al niet meer raar, dat gebeurt dagelijks. En als je in Nederland in de top–10 streaming per dag wil staan, moet je tussen de 400.000 en 500.000 streams hebben.”

“We hadden laatst weer een record met Verleden Tijd van Frenna en Lil Kleine, al was dat wel met België erbij. Dat nummer explodeerde echt. ’s Ochtends om 10.00 uur dachten we: oké, dat gaat hard. En ’s avonds om 12 uur waren het een miljoen streams. Op één dag, van één liedje. En al dit soort records zijn hiphoprecords.”

Hieronder zie je de populairste hiphopartiesten van dit jaar:

Een van de geheimen achter dit enorme streamingsucces zijn de afspeellijsten. En als je het over hiphop hebt, telt er maar één afspeellijst écht mee: Woordenschat, dé hiphoplijst van Nederland. Voor rappers is het dan ook een soort heilige graal. Als je daar inkomt, zet je grote stappen.

Uiteindelijk is er maar één iemand verantwoordelijk voor die lijst: Wilbert Mutsaers. “Uiteindelijk bepaal ik inderdaad. Maar je moet begrijpen dat we hier binnen een paar uur al kunnen zien hoe goed een liedje het doet. Bijvoorbeeld of het veel wordt geskipt. We maken op basis van al die data en de ervaring die we daarmee hebben een keuze. Het is niet zo dat ik dat hier in mijn eentje zit te bepalen. Uiteindelijk kiezen de mensen die luisteren. ”

Toch is het voor nieuwe artiesten niet altijd makkelijk om erdoorheen te komen. Jacin Trill bijvoorbeeld, ging online in het begin heel hard, maar hij belandde niet meteen in Woordenschat. “Dat is toch nep man, uiteindelijk draait het niet om hoe dik je tunes zijn, maar om connecties”, zegt Jason.

“Het helpt wel”, geeft ook Mutsaers toe, als we vragen of labels veel invloed hebben op wie in zo’n playlist komt. “Er zit wel druk op. Vaak sturen ze er nog een mailtje achteraan: ‘Dit lijkt ons wel een goed liedje voor Woordenschat.'”

“Wij moeten gewoon net als alle andere stervelingen een documentje invullen met gegevens en dat pitchen bij Spotify”, zegt Vincent Patty, vroeger bekend als rapper Jiggy Djé, tegenwoordig samen met Kees de Koning de baas bij Top Notch, het grootste hiphoplabel van Nederland. “Natuurlijk kennen wij wel mensen die daar werken, en we stalken ze helemaal dood, haha. We hebben het natuurlijk wel mee dat we het vaker aan het juiste eind hebben gehad.”
Het is echt niet onmogelijk om er op een andere manier doorheen te komen, zegt Mutsaers. “We houden ook de ‘organische groei’ in de gaten. Als iets net niet in de afspeellijst komt en mensen het toch massaal luisteren, dan doen we daar alsnog iets mee.”

Parallelle universa

“Ik denk wel dat je juist door streamen niet meer afhankelijk bent van een paar gatekeepers”, zegt Mutsaers. “Nu heb je soms een soort parallelle universa waarin een bepaald publiek al bij de eerste nanoseconde van een nummer aan het plafond hangt van enthousiasme. En dat er andere mensen bijstaan die denken: ‘Ik heb onder een steen gelegen, ik heb echt geen idee wat dit is.'”

“Je hoort nog steeds veel mensen die zeggen dat dit een trend is”, zegt Vincent Patty, “Dat gebeurde ook bij onze vrienden aan de overkant van de oceaan, maar inmiddels zijn de grootste artiesten van de wereld van onze cultuur. Dit jaar was voor ons de bevestiging dat we dit succes als industrie ook in Nederland kunnen dragen.”

Bron: NOS.nl

Bekijk ook

Post navigation

Reageer

Laat een reactie achter